صبح صادق >>  تاریخ >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۵۸۶۰۶

 فرماندهان مقتدر 

پایگاه بصیرت / سیدمهدی حسینی/ گروه تاریخ
سه سال پس از تأسیس سپاه، یعنی در اردیبهشت سال ۱۳۶۱ که انجام عملیات «الی بیت‌المقدس» در دستور کار بود، سپاه  بدون هیچ پشتوانه دولتی توانست به سرعت چندین تیپ و لشکر را تشکیل دهد. این نهاد تازه تأسیس از سوی دشمنان داخلی و خارجی به شدت تحت فشار بود و دستگاه‌های دولتی، چه دولت موقت و چه جریان بنی‌صدر که رئیس‌جمهور وقت بود، آن را قانونی نمی‌دانستند و هیچ امکاناتی در اختیار این نهاد قرار نمی‌دادند و حتی پرداخت حقوق ماهانه چند هزار نفر هم در دستور کارشان نبود؛ سرمایه اصلی‌ این نهاد همت جوانان پر جوش و خروش به عشق امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی بود که  مردم و رهبری انقلاب نیز همواره از آن پشتیبانی کردند؛ به همین دلیل این نهاد تازه‌تأسیس با سرعت کادر بسیار قوی و خوبی را جذب کرد و آموزش داد و به کار گرفت. فرماندهان اولیه به درستی آموختند که باید تجهیزات و امکانات مورد نیاز را از غنیمت‌های به دست آمده از دشمنان تأمین کنند. یکی از نکات جالب و شگفت‌آور این است که در فرصت کوتاهی فرماندهان رشید، مقتدر، لایق و مبتکر و خلاقی پرورش یافتند که در عملیات‌های رزمی کوچک و بزرگ ایفای نقش کردند؛ اگر در سوابق اینها دقت کنیم، درخواهیم یافت که این فرماندهان طی حدود دو سال به این بالندگی رسیدند؛ یعنی حدود دو سال خدمت سربازی. آیا این معجزه انقلاب اسلامی نیست؟ برای نمونه شهید محسن وزوایی که در تابستان ۱۳۵۹ به عضویت سپاه درآمد، در ۱۰ اردیبهشت سال ۱۳۶۱، یعنی مرحله اول عملیات بیت‌المقدس به شهادت رسید. ضمن گرامیداشت سالروز این شهید بزرگوار نگاهی مختصر به فعالیت‌ها و عملیات‌های این فرمانده مقتدر خواهیم داشت: 
ـ او متولد سال ۱۳۳۹ در تهران بود و تا سال ۱۳۵۹ مهارت‌های فراوانی کسب کرد. 
ـ او در تابستان سال ۱۳۵۹ به عضویت سپاه درآمد، مدتی فرمانده گردان مخابرات سپاه بود و سپس سرپرستی واحد اطلاعات عملیات به او محول شد. 
ـ با شروع جنگ تحمیلی داوطلبانه در مقام فرمانده گردان نهم پادگان ولی‌عصر(عج) به جبهه‌های غرب کشور عزیمت کرد و در تنگه کورک تا حد فاصل تنگه حاجیان مسئولیت عملیات‌ها را عهده‌دار شد. 
ـ اردیبهشت سال ۱۳۶۰ که طرح آزادسازی ارتفاعات «بازی دراز» در دستور کار قرار گرفت، محسن وزوایی در تمام مراحل شناسایی این عملیات حضور داشت و در طراحی آن نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا کرد.
ـ در این عملیات مسئولیت جبهه چپ بازی دراز به محسن وزوایی واگذار شد. وی در حین عملیات از ناحیه فک مجروح شد، اما حاضر به ترک جبهه نشد.
ـ وزوایی در ۲۰ آذر ماه سال ۱۳۶۰ در عملیات «مطلع‌الفجر» در مقام فرمانده شرکت کرد و بار دیگر مجروح شد. 
ـ او در اسفند سال ۱۳۶۰ با سازماندهی یک گردان رزمی به جبهه‌های جنوب رفت و در مقام فرمانده گردان حبیب‌بن‌مظاهر در عملیات «فتح‌المبین» در نوک پیکان حمله قرار گرفت.
ـ پس از تشکیل تیپ ۱۰ سیدالشهداء فرماندهی تیپ به محسن وزوایی واگذار شد. 
ـ روز ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ در عملیات بیت‌المقدس به عنوان مسئول محور بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات